سفارش تبلیغ
صبا ویژن

یارَبَّ الحُسَینِ ، بِحَقِّ الحُسَینِ ، اشفِ صَدرَالحُسَینِ ، بظُهورِالحُجَّة

بسم الله الرحمن الرحیم

وهابیون با استناد بر حدیث (لعن اللّه زائرات القبور) که به پیامبر اسلام نسبت می دهند، زیارت قبور را برای زنان حرام می دانند.

پاسخ:
در کتب شیعه و سنی روایاتی مبنی بر زیارت قبور توسط زنانی که در زمان پیامبر (ص) بوده اند داریم اعم از:

إنّ فاطِمَة کانَت تَزورُ قبر عمَّها حمزه کُلّ جُمُعةٍ فَتُصَلّی و تَبکی عِندَهُ.(1)

فاطمه زهرا (س) هر جمعه به زیارت قبر عمویش حمزه می رفت و آنجا نماز می خواند و گریه می کرد .

همچنین ابن أبی ملیکه می گوید:

رَأَیتُ عائِشَةَ تَزُرو قَبرَ أخیها عَبد الرَّحمن بن ابی بکر وَ ماتَ بالحبشی وَ قُبر بمکه.(2)

عایشه را دیدم که به زیارت قبر برادرش عبدالرحمن می رفت. او در منطقه ای به نام حبشی (که در نزدیکی مکه است) مُرد و به مکه [انتقال یافت و] مدفون شد.

 حاکم نیشابوری نیز می گوید: هنگامی که عایشه حج به جای آورد نزد قبر برادرش رفت و گریست و در رثای او شعر خواند(3)

ابن ابی ملیکه می گوید: روزی عایشه از قبرستان باز می گشت از وی پرسیدند از کجا می آیی؟ گفت ازنزد قبر برادرم عبدالرحمن. پرسیدم مگر پیامبر از زیارت قبور منع ننموده بود؟ گفت: نهی کرده بود اما بعد دستور به زیارت داد.(4)

و البته اینان هرچه را انکار کنند، فعل عایشه را که قبر پیامبر(ص) و خلیفه اول و دوم را در خانه خود جای داده بود، نمی توانند انکار کنند و این روایت حدیث «لعن الله زائرات القبور» را نسخ می کند یا با آن معارض است.

عدم کراهت: به گفته آن حضرت (ص) که فرمود : کنت نهیتکم عن زیاره القبور فذرو ها؛ «من شما را از زیارت قبرها منع نمودم اما پس از این به زیارت بروید» می توان عدم کراهت این کار را فهمید و حائض اهمیت است که این روایت عام است و دلالت دارد که پیش از این نهی شده و از این پس نسخ شده است و در این حکم جواز زن و مرد داخلند(5) وهر دو گروه می توانند به زیارت قبور بروند.

گفتنی است که وهابیون بر اساس روایتی که رئیس مذهبشان ابن حنبل نقل نموده، زنان را در ردیف حیوانات به حساب می آورند(6) به همین جهت زنان در کشور عربستان از بسیاری از امور اجتماعی حتی رانندگی محرومند. حتی آنان زیارت قبور را برای مردان بدون بار سفر بستن اجازه می دهند ولی به زنان به طور مطلق اجازه زیارت قبور امواتشان را نمی دهند و چنین کاری را حرام می دانند.

 از جانب دیگر روایت ( لَعَنَ اللهُ زائرات القُبُور)  که از پیامبر اکرم (ص) نقل شده است از ابو صالح، مشهور به باذان است که او هم مورد احتجاج نیست و از دیدگاه صاحب نظران علم رجال فردی ضعیف است که به حدیث او احتجاج نمی شود.(7) بنابراین به این روایت نمی توان عمل کرد. در واقع روایات پیشین در مقابل این روایت هستند و ناسخ این روایت می باشند.

پی نوشت:

1-    سنن الکبری، ج 4، ص 78 المستدرک ج1ص377
      2- مضنف عبدالرزاق، ج 3، ص 570
3-    المستدرک ، ج 1، ص476.
4-    السنن الکبری، ج 4، ص 78.المستدرک،ج1ص376.
5-    -الشرح الکبیر،ج2ص427.
6-    ابن قدامه حنبلی در کتاب فقه خود از احمد حنبل نقل می کند که اگر از جلوی نماز گزار سه چیز رد شود نمازاو را قطع می کند سک سیاه، زن و خر. مغنی ج2ص80  .
7-    .حافظ مزی،یوسف، تهذیب الکمال، ج 4، ص 7،بیروت موسسه الرساله سوم 1408. ناصرالدین آلبانی،ادواء الغلیل ج3ص212


+ تاریخ دوشنبه 93/6/24ساعت 5:6 عصر نویسنده پارمیدا